Ledovka ukázala, že je třeba v Praze zlepšit komunikaci o MHD

Ledovka, která v Praze ochromila tramvajovou dopravu, podle náměstka pro dopravu Petra Dolínka ukázala, že je třeba zlepšit komunikaci o aktuální situaci v MHD. Lidé by mohli dostávat informační SMS či e-maily. Zároveň se podle něj ukázalo, že náhradní autobusová doprava v podobné situaci nestačí, vytvoří proto operativní skupinu. Podle pražského dopravního podniku by sice bylo technicky možné zajistit, aby troleje a sběrače tramvají nenamrzaly, bylo by to ale příliš drahé.

Zatím není jasné, kolik zastavení provozu tramvají Prahu stálo, náklady budou známé v příštím týdnu. Podle generálního ředitele Dopravního podniku hlavního města Prahy (DPP) Jaroslava Ďuriše jde nejen o náklady na náhradní autobusovou dopravu, řidiče autobusů, dispečery a další zaměstnance, ale také o ztráty, které dopravnímu podniku vznikly, protože lidé využili auta nebo šli pěšky.
 
Dopravní podnik žádná pochybení při řešení kalamitní situace nepřipustil. Namrznutí trolejí a sběračů tramvají podle Ďuriše zabránit nelze. Mezi trolejí a sběračem bylo někdy i několik centimetrů ledu. Pomohly by třeba ohřívací kabely u trolejí. "Udělat se dá leccos, ale jsou to obrovské finanční náklady," řekl Ďuriš v úterý v České televizi. Dopravnímu podniku také podle něj chybí vozidlo nezávislé na trolejovém vedení, které by rychleji dokázalo odtáhnout nepojízdné tramvaje.
 
Opatření dopravního podniku chce Dolínek zkontrolovat. "Považuji za svou povinnost prověřit, zda byla včas a správně přijata veškerá opaření a okamžitě začít hledat možnosti zlepšení do budoucna. Sestavím operativní skupinu, jejímž úkolem bude zvýšit připravenost Prahy na obdobné situace," uvedl Dolínek.
 
Jako jedna z nejkritičtějších věcí se ukázala špatná informovanost obyvatel. "Budu chtít znát všechny dostupné možnosti, abychom byli schopni vytvořit systém, který bude co nejlépe fungovat a zároveň bude finančně dostupný. Rozhodně chceme po vzoru drah dát občanům možnost zaregistrovat se a dostávat v případě potíží aktuální informační SMS či e-maily,“ uvedl Dolínek.
 
Podle mluvčího dopravního podniku Jiřího Štábla byla kalamita svým rozsahem výjimečná. "Podobný rozsah přerušení provozu tramvají nastal v minulosti pouze v předválečné historii," uvedl. Podnik podle něj postupoval podle plánů pro zajišťování mimořádností v provozu. "Situaci budeme vyhodnocovat pro možné budoucí využití, případná technická řešení jsou však velmi omezená," sdělil ČTK.
 
Problémy měli podle Dolínka například zahraniční turisté. Chyběly předtočené informační smyčky v cizích jazycích, řidiči autobusů neměli k dispozici ani dostatek smyček v češtině. "Lidem oprávněně vadí, že musejí v 21. století uprostřed evropské metropole složitě zjišťovat, jaké mají možnosti, zda přijede náhradní autobus, v kolik hodin se dostanou do práce a podobně," uvedl Dolínek, který se chce v systému informování inspirovat u Českých drah. Na většině zastávek nebyly ráno vůbec žádné informace o tom, že tramvaje nepojedou.
 
Ledovka zastavila tramvaje od pondělního večera, zamrzlo 340 kilometrů trolejí, které bylo nutné ručně oklepat. První spoje byly obnovené v úterý po 15:00, postupně přibývaly další až do úplného obnovení provozu dnes ve 14:00. Pražský dopravní podnik denně přepraví 3,3 milionu cestujících, z toho 1,6 milionu metrem, 914.000 tramvajemi a 836.000 autobusy, včetně příměstských spojů.
 
zdroj: ČTK