Brzdila ji záplava administrativy kolem jejího podnikání, tak je svěřila digitálním technologiím.
Po patnácti letech v oblasti reklamy se Kateřina Reichertová s nadšením vrhla do podnikání a založila rodinné a co-workingové centrum MAM Prostor. Brzy se ale ukázalo, že to nebude tak jednoduché, jak si představovala. Prvotní nezdary nakonec ustála a dnes rozjíždí nový projekt, jehož cílem je naučit podnikatelky pracovat s digitálními technologiemi. Sama totiž zjistila, že jí dovedou ušetřit desítky hodin práce, které může věnovat rodině nebo oblíbenějším činnostem.
Pamatujete si ještě, proč jste začala podnikat?
Po patnácti letech v pozici zaměstnance v reklamě jsem hledala změnu, toužila jsem po osobní svobodě a chtěla si plánovat svůj čas. Nakonec jsem si vybrala oblast péče o děti a před šesti lety založila rodinné centrum MAM Prostor.
Proč zrovna rodinné centrum?
Vždy mě zajímalo vzdělávání. Sama působím jako lektorka a dělám kurzy pro zaměstnance ve firmách. Chtěla jsem propojit vzdělávání s péčí o rodinu s prací. Proto jsem se rozhodla otevřít centrum, kde je práce, rodina, zábava i vzdělávání pod jednou střechou. Prvotní nadšení ale brzy vyprchalo, protože mi podnikání moc nešlapalo.
Dokážete říct proč?
Hlavní chyba myslím byla, že jsem začala moc megalomansky. Měla jsem začít v menším měřítku, pronajmout si menší prostor a začít s méně aktivitami. Vymyslela jsem košatý projekt, spoustu aktivit, vzdělávání pro rodiče, kroužky pro děti, hlídání, … To s sebou samozřejmě neslo i vysoké náklady. Já byla v oboru nová a trvalo mi dlouho, než jsem činnost ustálila, vybudovala klientelu a začala vydělávat. S tím souvisí i to, že jsem měla moc malou finanční rezervu.
Kdy přišel pověstný bod zlomu?
Ten přišel ve chvíli, kdy jsem získala první dotaci na provoz dětské skupiny. Mohla jsem pak snížit cenu služeb a začala narůstat klientela. Svou roli sehrál i čas, kdy už jsem na trhu působila tři roky a zvládla tak vybudovat povědomí o centru.
Co byste doporučila někomu, kdo zvažuje podobný projekt?
Zrovna o víkendu se mě na to ptala jedna paní, tak jsem jí doporučila, aby to nedělala (směje se). Je špatná doba, nejsou dotace, ona nemá žádný kapitál. Bez toho to nejde. Navíc provozovat rodinné centrum bez dotací je podle mě nemožné. Jen za mého fungování spousta rodinných center v okolí kvůli nedostupnosti dotací zanikla.
Jak si stojí projekt MAM Prostor teď?
Co si budeme povídat, koronavirus náš obor ovlivnil hodně negativně a vidina lepších zítřků je v nedohlednu. Máme sice dotaci na provoz dětské skupiny, ale ta sama o sobě úspěch nezaručuje. Potřebujeme i příjmy od klientů a tam je to teď hodně nejisté. Nicméně věřím, že se nám tuto celosvětovou krizi podaří zvládnout a budeme klientům k dispozici i nadále.
Vy ale neleníte a už máte rozjetý další projekt. Prozradíte o něm víc?
Ve spolupráci s organizací Business & Professional Women CR jsem spustila Digiškolu, která učí ženy využívat digitální technologie pro ušetření času a peněz, které mohou věnovat rodině. Primárně je Digiškola určena ženám podnikatelkám, hlavně těm drobným. Často dělají balík práce nad rámec své hlavní činnosti, jsou zahlcené desítkami aktivit „okolo“. Já bych jim ráda uvolnila ruce a zbavila je některých rutinních úkonů. V digitálním světě to jde poměrně snadno.
Jak vás to napadlo?
Sama jsem s podobným problémem dlouho bojovala. Chtěla jsem se věnovat rodinnému centru, ale místo toho jsem dělala všechno možné kolem a na to hlavní mi nezbýval čas, občas ani síly. Už tehdy jsem věděla, že spousta činností by se měla automatizovat právě díky digitálním technologiím, ale zase mi trvalo hodiny, než jsem se sama prokousala jejich záplavou, vybrala ty správné systémy a ještě se je naučila používat. Když jsem pak svou zkušenost sdílela s ostatními podnikatelkami, zjistila jsem, že zdaleka nejsem jediná. Tam někde uzrála myšlenka vytvořit Digiškolu. Vize je taková, že podnikatelka přijde s pracovním problémem a my jí doporučíme správné aplikace a naučíme ji s nimi pracovat.
A v jaké fázi teď projekt je?
Spustili jsme webové stránky a otevřeli první kurz, který učí klientky pracovat s grafickým programem Canva. Ten jsem vybrala záměrně, protože s ním mám výborné zkušenosti. S Canvou si snadno zpracujete grafické materiály, jako jsou letáky nebo upoutávky na Facebook, za které byste jinak utratili tisíce. To jen tak mimochodem podnikatelky občas opravdu dělají. Canva obsahuje spoustu šablon. Pěknou grafiku díky nim tak vytvoříte, i když máte pocit, že vám chybí nadání.
Budou i další školení?
Určitě, pracujeme na nich. Snažím se zapojovat odborníky, se kterými mám vlastní dobré zkušenosti, případně mi je někdo doporučil. Ráda bych, aby se Digiškola stala živým místem, kde najde každá podnikatelka své “digi” řešení. Hodně se soustředím na to, aby byly veškeré informace srozumitelné, protože vím, že pochopit jazyk IT světa může být někdy nadlidský úkon.
Skoro to zní, že tentokrát postupujete pozvolněji, krůček po krůčku.
Přesně tak. Od toho jsou přece chyby, abychom se z nich poučili. Samozřejmě že vizi mám opět velkolepou, ale vím už, že se k ní dá dobrat i postupně.
Děkujeme za rozhovor a přejeme hodně štěstí. A pokud se Vám projekt Digiškola zalíbil, můžete si ho vyzkoušet již 14.10. od 9:30 hodin v krásných prostorách Nuselské radnice na adrese Táborská 500/30 v Praze 4. Registrace nutná.