Kompletní oprava Karlova mostu začne do dvou let

Pražští památkáři připravují rozsáhlou rekonstrukci Karlova mostu, kompletní oprava mostní konstrukce začne do dvou let. V rozhovoru s ČTK to uvedl ředitel magistrátních památkářů Jiří Skalický. Zatím není jasné, kolik budou práce stát, podle odhadů ale potrvají řadu let. Dosavadní postup při opravě mostu, který je nejstarším stojícím mostem přes Vltavu v Praze, se v minulosti setkal s ostrou kritikou části odborné i laické veřejnosti.

První fáze oprav začala v roce 2007. Praha zakázku na opravu některých vnějších částí mostu a zábradlí za více než 200 milionů zadala firmě SMP CZ. Vlnu nevole v průběhu rekonstrukce vyvolalo především údajné vyjmutí velkého množství původních kvádrů, některé byly bez zadokumentování zlikvidovány. Praha za tento postup dostala vysokou pokutu. Nakonec ji ale nemusela platit, ministerstvo kultury v roce 2011 oznámilo, že byl delikt promlčen.
 
Další chystané fáze ostře sledované rekonstrukce se podle Skalického budou týkat historicky nejhodnotnějších částí národní kulturní památky. Půjde o opravu celé konstrukce a mostních pilířů, které jsou podle odborníků v havarijním stavu. Zatím není jasné, zda se do té doby na most vrátí některé sochy, které byly před časem sejmuty kvůli restaurování.
 
Před nedávnem se poprvé sešla pracovní skupina složená z magistrátních památkářů i pracovníků Národního památkového ústavu (NPÚ), která má za úkol shromáždit veškeré podklady. Do konce roku by měl být vypracován stavebně historický a technický průzkum. Prozkoumány při něm budou všechny části mostu včetně jeho základů, k nimž se potopí potápěči. V příštím roce bude vybrán projektant a v dalším dodavatel. Stavební povolení vydaly úřady už v roce 2006.
 
Základy pilířů mostu jsou podle dřívějšího vyjádření NPÚ ošetřeny tak, aby do nich nemohla zatékat voda. Pozdější zahájení další fáze obnovy proto neznamená ohrožení této významné národní památky, tvrdí NPÚ.
 
Praha zároveň hledá vhodnou lokalitu pro těžbu pískovcových kvádrů, které restaurátoři použijí jako náhradu za poškozené původní části mostu. Nové kvádry by podle magistrátu mohly pocházet z kamenolomu na arkózový pískovec v Březínu u Manětína.
 
Karlův most je druhým nejstarším dochovaným kamenným mostem v České republice. Nahradil Juditin most, který strhlo jarní tání roku 1342. Stavbu zahájil císař Karel IV. roku 1357, dostavěn byl na počátku 15. století. Jeho délka je téměř 520 metrů. Až do roku 1879 se jmenoval Kamenný.
 
Autor: ČTK